Sujets de recherche prioritaires 2019

Institut de Physique et Chimie des Matériaux de Strasbourg – UMR 7504

1. New Versatile Chiral Platforms for Enantioselective Catalysis and Drug Delivery (T. ACHARD)

2. Spin-wave propagation at variable temperature (M. BAILLEUL)

3. Ultrafast magnetization dynamics in ferromagnetic nanostructures probed with High order Harmonics (M.BARTHELEMY, V. HALTE)

4. Advanced Phosphorus Chemistry for Application in Catalysis and Optoelectronic (S. BELLEMIN-LAPONNAZ

5. Two-dimensional materials: a platform for opto-electro-mechanics (S.BERCIAUD)

6. Ultrafast magnetization dynamics induced by spin-polarized hot-electron pulses (C.BOEGLIN)

7. Quantitative modeling of hybrid interfaces for future electronics and energy storage applications (M. BOERO, G. ORI)

8. Two-dimensional electronic spectroscopy (2DES) of biomolecules (J. BRAZARD, J. LEONARD)

9. Multiferroic materials with tailored electronic properties for efficient light harvesting applied to solar cells (S. COLIS)

10. Exploring 2d material/organic heterostructures as platform for novel organic spintronics devices (J-F DAYEN)

11. Optical writing of electric states in 2D/ferroelectric -photovoltaic structures (B. KUNDYS)

12. Optical control of Brownian nano-engines (G. MANFREDI, P-A. HERVIEUX)

13. Semiconducteurs organiques à chaînes latérales siloxanes pour des performances photovoltaïques augmentées et stables (S. MERY)

14. Electric-control of the orbital degree of freedom for oxide-based Orbitron (N. VIART, PREZIOSI)

15 . Theory of Scanning Gate Microscopy in two-dimensional Materials (D. WEINMANN)

Institut Pluridisciplinaire Hubert Curien – UMR 7178

16. Recherche de quark top déplacé dans l’expérience CMS au LHC (J. ANDREA, JL. AGRAM & D. BLOCH)

17. Radiolyse de biomolécules par des ions accélérés (R.BARILLON, Q. RAFFY)

18. Preuve expérimentale de l’utilisation d’un collimateur dans le cadre d’études cliniques et précliniques (D. BRASSE, F. BOISSON)

19. Recherche de nouvelles particules au long temps de vie dans l’expérience CMS (C. COLLARD & E. CHABERT)

20. Impact des réactions de fusion par effet tunnel quantique sur le cycle de vie des étoiles massives (S. COURTIN, M. HEINE)

21. Suite à donner à la première découverte des symétries Octaédrique et Tétraédrique en physique subatomique (D. CURIEN & J. DUDEK)

22. Études de performances de futurs faisceaux de neutrinos (M. DRACOS)

23. Étude de la production des neutrons secondaires auprès des accélérateurs (D. HUSSON, N. ARBOR)

24. Multi-messenger AstroPhysics with the first lines of the km3NeT neutrino telescopes (T. PRADIER)

25. Recherche de désintégrations B → K(*) 𝛎 𝛎 dans l’expérience Belle II (I. RIPP-BAUDOT)

26. Le quark c, un phare pour l’optimisation du détecteur de vertex auprès du Collisionneur Linéaire International (ILC) (M. WINTER, A. BESON)

Institut Charles Sadron – UPR 22

27. Multi-Nanoparticle Assemblies for Tailoring Optical, Magnetic and Magneto-Plasmonic Properties of Thin Film Devices (G.DECHER)

28. Hydrogels Supramoléculaires (L. JIERRY)

29. Relation Force – Distance – Structure : liquides ioniques au voisinage d’interfaces (P. KEKICHEFF, P-A. ALBOUY)

30. Hybrid materials from PVC/self-assembling systems (M. MAALOUM)

31. Synthesis and physicochemical studies of model organogelators. (P. MESINI)

32. Rheology of model lipid layer to understand biolubrication (A. RUBIN)

33. The effect of oxidation on the structure of a model lipid membrane (A. SCHRODER, C. MARQUES)

34. Emerging dynamics in lipid membranes (F.THALMANN)

Observatoire Astronomique de Strasbourg – UMR 7550

35. The role of quasars during Reionization (D. AUBERT)

36. THE BIRTH OF Multiple stars and their mutation into sources of gravitational waves (C. BOILY)

37. Modèles de matière noire à l’ère de Gaia (B. FAMAEY)

38. Accélération et rayonnement de particules dans le champ des étoiles à neutrons (J. PETRY)

39. The star formation efficiency in interacting galaxies (B. VOLLMER, P-A. DUC)

Laboratoire des Biomatériaux et Ingénierie Tissulaire, INSERM – UMR 1121

40. Tissus biologiques à base de microparticules poreuses précellularisées par bio-impression (Y. ARNTZ)

41. Propriétés mécaniques et biologiques de films composites à base de polydopamine et d’argile (V. BALL, Y. ARNTZ)

42. Revêtements et hydrogels « intelligents » aux propriétés antimicrobiennes et régénératives (P. LAVALLE)

43. Peptide based hydrogels for tissue engineering (P. SCHAAF)

Équipe de l’Institut de Chimie POMAM (Propriétés Optiques et Magnétiques des Architectures Moléculaires – UMR7177

44. Coordination-Driven Construction of Chromophore Nano-ribbons (S. CHOUA, J. WEISS)

1. Visualizing the 2d quantum critical kondo lattice stemming from 4f-electrons (J-P. BUCHER, M. RUBEN)

Institut de Sciences des Matériaux de Mulhouse – UMR 7361

46. Croissance d’hétérostructures hybrides couche moléculaire/métal ferromagnétique sur des puits quantiques Au/Fe et Au/Co (G. GARREAU, P. WETZEL)

47. Carbon for energy storage: exploring the effects of metal oxide nanoparticle size and confinement (C. GHIMBEU, J-M LE MEINS)

48. Etude du transfert de charge dans des assemblages moléculaires par simulation numérique (M-C. HANF)

49. Les nouvelles architectures des polymères en peigne/nanoparticules métalliques pour des applications biomédicales (D. IVANOV, L. BALAN)

50. Synthèse de catalyseurs à partir de matériaux lamellaires hybrides de structure de type talc contenant du fer (L. LIMOUSY, L. DZENE)

51. Confinement spatial photoinduit par réactions couplées d’annihilation/création (J-P. MALVAL, A. SPANGENBERG)

52. Reversible adhesion based on smart polymers coatings : from the synthesis of original linkers to their interfacial reactivity (V. ROUCOULES, L. JIERRY)

53. Elaboration de composite zeolithe/polymere pour l’impression 3d (A. SIMON-MASSERON, J. LALEVEE)

54. Cellular internalization mechanism of nanoparticle-based coatings (L. VONNA, L. PIEUCHOT)